Oorpijn na het zwemmen

Discussie in 'Keel, Neus en Oren' gestart door Klaas, 7 jul 2016.

1. Klaas

Klaas New Member

Mijn kind heeft sinds afgelopen zondag erg veel pijn aan zijn oor. Zou dit kunnen komen door een zwembadbezoek in datzelfde weekend? Zou het een oorontsteking kunnen zijn veroorzaakt door zwemmen en moet ik hiervoor naar de huisarts?

2. MediQuest

MediQuest Administrator

Het is zeker mogelijk dat na een dagje zwemmen, een oor ontstoken kan raken. Het wordt ook wel een zwemmersoor genoemd, omdat de bacterie die een infectie veroorzaakt in het zwembadwater kan zitten. Echter, een zwemmersoor kan iedereen overkomen, ook mensen die niet gezwommen hebben. Wondjes in de gehoorgang kunnen de kans op infectie vergroten, en deze kunnen ontstaan door het krabben in de oren, of het gebruiken van wattenstaafjes. Het gevolg is een pijnlijk oor, waar soms ook vocht uit kan komen.
    Soms zijn (zure) oordruppels al genoeg om de oorontsteking te verhelpen. Deze zijn te verkrijgen bij de drogist zonder recept. Mocht de oorontsteking na twee weken nog niet verholpen zijn, dan is het raadzaam een huisarts te raadplegen. Ook wanneer de pijn blijft aanhouden, of er koorts ontstaat, is het goed om snel de huisarts te bezoeken. Hopelijk heb ik je zo goed geholpen!

3. Klaas

Klaas New Member

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels de oordruppels in huis en dat lijkt de pijn al enigszins te verdoven!

Deel Deze Pagina