Verkoudheid gaat niet over

Discussie in 'Keel, Neus en Oren' gestart door Melani, 21 apr 2016.

1. Melani

Melani New Member

Hallo,

Twee weken geleden werd ik ziek: een griepje (verkouden, hoofdpijn, koortig). Na een paar dagen voelde ik me weer beter, maar mijn verkoudheid gaat niet over.

Ik ben nu dus al twee weken verkouden en het hoesten wordt niet minder. Mijn keelpijn lijkt zelfs alleen maar erger te worden. Ik heb ook veel last van vastzitten slijm in mijn keel. Door het hoesten en de keelpijn word ik 's nachts ook telkens wakker.

Iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn verkoudheid sneller over gaat? Ik neem in ieder geval al elke dag een lepel rauwe biologische honing. Ik wil liever niet naar de dokter omdat ik niet onnodig medicijnen wil slikken (als de dokter hier al medicijnen voor meegeeft), dus alle tips tegen verkoudheid zijn welkom.

2. 123

123 New Member

Hoi

Super vervelend! Soms kan het weken duren, heb dat zelf ook een keertje gehad. Wat meestal wel helpt is jezelf goed warm houden. Dus warme trui, liefst een coltrui en een sjaal. Je kan het beste binnen ook gewoon je sjaal aanhouden en met een sjaal slapen! Je voeten warm houden is ook belangrijk dus lekker dikke sokken en pantoffels aan binnen. En 's avonds op de bank onder een dekentje. Genoeg rust nemen is ook superbelangrijk want je lichaam kan die energie dan gebruiken om te herstellen.

Is je neus ook verstopt? Bij een verstopte neus gebruik ik zelf ook wel eens neusspray, gewoon een zoutoplossing, want die neussprays met xylometazoline kunnen verslavend zijn, dus die zou ik niet gebruiken!

3. Melani

Melani New Member

Bedankt voor je snelle reactie. Ik probeer mezelf inderdaad ook warm aan te kleden, maar draag binnen nooit een sjaal. Ga dat toch meer eens proberen want wil er graag snel van af. Mijn neus zit grootste deel van de tijd niet verstopt, maar het wisselt een beetje. Soms even wel, maar dan is het weer snel over. Waar kan ik die neusspray het beste halen?

Waarschijnlijk heeft mijn moeder me aangestoken en bij haar gaat de verkoudheid ook niet over, zij heeft er al meer dan vier weken last van. Dus misschien kan het nog wel even duren. Meer tips zijn dus welkom!

4. 123

123 New Member

Nou hopelijk duurt het bij jou niet zolang!

Ik haal mijn neusspray bij de apotheek. Wel even goed opletten welke neusspray het is dus, ik zou voor eentje zonder xylometazoline gaan.

Je kan trouwens ook zelf een zoutoplossing maken van wat lauw water en zeezout. Het makkelijke van een spray uit de winkel is dat het meteen in een handig sprayflesje zit, maar het is maar net wat je wilt natuurlijk!

5. Studente

Studente New Member

Hallo Melani,

Ik heb nog een paar tips voor je die ook kunnen helpen tegen je verkoudheid, of ieder geval de klachten verlichten.
    • Drink hete thee. Dit helpt goed tegen het vastzittende slijm. Veel drinken is sowieso aan te raden, omdat het je slijmvliezen vochtig houdt.
    • Stoom. Als je geen gezichtsstomer hebt, kan je ook boven een kom heet water hangen met een handdoek over je hoofd. Zorg ervoor dat het water niet kokendheet is, de damp is dan namelijk veel te warm in om te ademen.
    • Een warme douche kan ook helpen doordat je hierdoor ook stoomt. Zorg er wel voor dat je jezelf daarna direct goed afdroogt en warm aankleedt.
    • Ventileer goed. Als je verkouden bent, lijkt het misschien een goed idee om juist alle ramen dicht te houden en tocht te voorkomen. Hierdoor wordt de lucht in huis echter ongezond, wat ervoor kan zorgen dat je verkoudheid juist langer blijft hangen. Lucht daarom iedere dag goed, en zorg ervoor dat er heel de dag geventileerd wordt.
    • Vermijd sigarettenrook. Dat is natuurlijk sowieso ongezond en kan er ook voor zorgen dat je verkoudheid niet over gaat.
    Hopelijk heb je iets aan deze tips en gaat je verkoudheid snel over.

6. Melani

Melani New Member

Bedankt voor alle tips studente en 123, hier kan ik wel wat mee.

Deel Deze Pagina