Zwanger en Lightdrankjes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tessa, 12 aug 2016.

1. tessa

tessa New Member

Hoi. Ik ben al een tijd zwanger, maar laatst dronk ik lekker een colaatje light en toen zei iemand daar iets van. Dat ik dat mijn baby niet aan moest doen en dat het gewoon vergif is. Is dit ook echt gevaarlijk voor mijn ongeboren kindje of is het meer dat cola niet per se heel gezond is, maar op zn tijd ook niet echt kwaad kan?

2. Sanne

Sanne New Member

Oh nooit over nagedacht! Ik drink namelijk ook gewoon light drankjes, omdat er al zo veel niet mag tegenwoordig zou het allemaal wel een beetje saai worden he.. Soms denk ik wel eens van waren we maar wat eerder geboren en dus eerder zwanger, toen we wel nog rauwe vis en rood vlees mochten eten haha. Nouja alles voor de baby zullen we maar zeggen, maar ik blijf nog wel gewoon lekker cola zero drinken hoor.

3. MediQuest

MediQuest Administrator

Er zitten zoetstoffen in light frisdrank die er voor zorgen dat de frisdrank zoet smaakt zonder de suiker. Bekende zoetstoffen zijn aspartaam en stevia. Gelukkig worden al deze toevoegingen aan voeding uitstekend onderzocht en getest. Dit gebeurt door de EFSA. Na uitgebreid onderzoek wordt dan besloten of de stof veilig genoeg is om in voedingsmiddelen te gebruiken. Als dat dan zo is krijgt de stof een zogenaamd E-nummer. Alle e-nummers zijn dus veilig en uitgebreid onderzocht door een onafhankelijke commissie. Als het veilig is bevonden moet het voldoen aan de volgende eisen: het moet 100% zeker zijn dat er geen schadelijke gevolgen zijn voor de gezondheid, het moet onmogelijk zijn om er te veel van binnen te krijgen. Zelfs al ben je nog zo’n grote liefhebber van light-frisdranken of drop.

Voor aspartaam en stevia zijn een maximale hoeveelheid vastgesteld die voor iedereen geldt, dus ook voor zwangere vrouwen. Dit maximum heet de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Zoetstoffen vormen geen gevaar voor de gezondheid van jou en je baby. Want zelfs als je dagelijks (veel) light-frisdrank drinkt, blijf je onder de ADI-norm. Aspartaam is soms wel negatief in het nieuws. Echter staat de aanvaardbare dagelijkse inname van aspartaam is 40 mg per kg lichaamsgewicht. Je mag dit je hele leven lang dagelijks innemen zonder gezondheidsrisico’s op te lopen, zelfs als je zwanger bent dus. Bij een normaal consumptiepatroon blijft de hoeveelheid zoetstoffen ruimschoots onder de ADI.

Het drinken van light frisdranken is dus niet schadelijk voor de gezondheid van de ongeboren baby. Dus geniet er gewoon lekker van, er is inderdaad genoeg wat zwangeren niet mogen.

Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  4. tessa

tessa New Member

Oke gelukkig! Dan kan ik tenminste nog een beetje genieten van tijd tot tijd haha!

Deel Deze Pagina